
Instagram-yritystili on yrityksille tarkoitettu työkalu, jota voi hyödyntää liiketoiminnan edistämiseen, brändin vahvistamiseen, asiakaskunnan kasvattamiseen jne. Instagram, kuten muutkin sosiaalisen median alustat, tarjoavat mahdollisuuden näkyvyyden kasvattamiseksi ja sen kautta voi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.
Instagram on yksi maailman suosituimmista somealustoista ja sillä on yli 2 miljardia aktiivista käyttäjää kuukausittain. Suurin osa palvelun käyttäjistä on 18-34 -vuotiaita. Näin alusta sopii yritykselle, jonka kohderyhmää ovat senikäiset ihmiset. Palvelun kautta on helppo kohdentaa markkinointi tietystä alasta kiinnostuneille. Esimerkiksi uhkapelaamiseen liittyvä markkinointi voidaan kohdentaa vain heille, jotka ovat aiheesta kiinnostuneita. Kasinopelaaminenkin jakaa mielipiteitä puoleen ja toiseen. Täältä lisää asiaa kasinoaiheesta. Sama koskee esimerkiksi kosmetiikan tai minkä tahansa muun tuotteen markkinointia.
Palvelun kautta on helppo ja nopea tehdä kuva- ja videojulkaisuja. Sen kautta pystyy julkaisemaan myös storeja eli tarinoita, jotka pysyvät julkaistuina 24 tunnin ajan.
Yritystilin tarjoamat toiminnot
Instagram yritystili tarjoaa erityisesti yrityksiä hyödyttäviä ominaisuuksia. Niiden avulla yritys pystyy tehokkaasti kohdentamaan markkinoinnin oikealle kohderyhmälle ja seurata tuloksia.
Analytiikka tarjoaa laajasti tietoa eri julkaisujen tilastoista. Näitä seuraamalla oma Instagram-käyttö on mahdollisimman tehokasta.
Yhteydenottopainikkeet helpottavat yhteydenottoa. Kun tililtä löytyy painike, asiakas saa yritykseen yhteyden nopeasti.
Instagram tarjoaa omien mainosten hallinnoinnin suoraan sovelluksella. Yritykset voivat hyödyntää palvelua suunnittelemalla kampanjoita, jotka tavoittavat oikean kohderyhmän. Mainonnan voi suunnata esimerkiksi tietynikäisille, tiettyä sukupuolta edustaville tai tietystä aiheesta kiinnostuneille.
Yritystilin avulla tavoitat juuri oikeat henkilöt eikä mainonta mene hukkaan. Mainosten esittäminen väärälle kohderyhmälle ei tuota toivottua tulosta.
Instagramin omat algoritmit tehostavat yrityksen näkyvyyttä. Kun yritys postaa säännöllisesti laadukasta sisältöä ja saa seuraajat reagoimaan niihin, julkaisuja näytetään yhä enemmän. Mitä enemmän seuraajat ovat vuorovaikutuksessa tilin sisällön kanssa, sitä suuremman yleisön tili voi tavoittaa, myös seuraajien ulkopuolelta. Näin myös uudet ihmiset voivat löytää yrityksen.
Yksityinen vai yritystili?
Yritystili tarjoaa sellaisia ominaisuuksia, joita ei ole tarjolla tavallisessa yksityistilissä. Yritystili hyödyttää yritystä mm. paremman analyytikan ja muiden ominaisuuksiensa ansiosta. Analyytikan seuraaminen on tärkeää, jotta omasta sosiaalisesta mediasta on mahdollista saada kaikki hyöty irti. Analytiikkatiedoista näkee mm. mihin vuorokaudenaikaan oman kohderyhmän asiakkaat ovat kaikkein aktiivisimpia. Analytiikasta pystyy myös päättelemään, millaiset julkaisut kiinnostavat eniten.
Yksityistiliä käyttämällä ei pysty seuraamaan oman yrityksen näkyvyyttä samalla tavalla kuin yritystilin kautta.
Oman Instagram-tilin muuttaminen yritystiliksi on mahdollista myös yksityishenkilöille. Osa palvelun käyttäjistä on toiminut näin, sillä perustili ei tarjoa näitä ominaisuuksia.
Instagram on alusta, jonka avulla yritys voi saavuttaa hyvin suurenkin näkyvyyden. Se on kanava, jonka kautta omaa brändiä pystyy esittelemään säännöllisesti. Palvelun ominaisuuksien avulla yritys voi tehdä päivityksiä vaikka monta kertaa päivässä, käyttäen esimerkiksi tarinoita.
Instagram-yritystiliin siirtyminen
Instagramin käyttäjä voi muuttaa tilinsä yritystiliksi eli ammattilaistiliksi. Toiminto löytyy Instagramin asetuksista. Tilin tyyppi ja työkalut -kohdasta. Kun Instagramin käyttäjä muuttaa tilinsä yritystiliksi, muutos tapahtuu heti asetuksen muuttamisen jälkeen ja käyttöön tulevat kaikki yritystilin työkalut.
Oman Instagram-tilin voi halutessaan muuttaa myös takaisin perustiliksi, jos ei koe tarvitsevansa yritystilin tarjoamia ominaisuuksia.
Tehosta oman yritystilisi käyttö näillä vinkeillä
Yritystiliä hyödyntämällä on mahdollista tehostaa omaa liiketoimintaa. Kun käytössä on yritystili, eri ominaisuudet kannattaa katsoa läpi, jotta näet, millaisia ominaisuuksia on tarjolla.
Julkaisemalla säännöllisesti laadukasta sisältöä, pidät asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi kiinnostuneina. Huomiota kannattaa kiinnittää määrän sijaan laatuun. Ennen ajateltiin, että julkaisuja olisi hyvä tehdä kolme kertaa päivässä, mutta tämä ei enää nykyään pidä paikkansa. Laatu on tärkeämpää. Varmista, että jokainen julkaisu on yrityksesi arvojen mukaisia.
Interaktiivisuus eli vuorovaikutus seuraajien kanssa on tärkeää. Kun vastaat seuraajien kommentteihin ja viesteihin, luot vahvemman yhteyden seuraajien kanssa. Tämä tuo vankempaa pohjaa yrityksen ja asiakkaiden välille.
Käytä suosittuja ja asianmukaisia hashtageja. Jos yrityksesi myy tietyn alan tuotteita, kannattaa käyttää kyseiseen alaan liittyviä hashtageja. Jos myytävät tuotteet ovat esimerkiksi koruja, hashtageiksi voisi sopia mm. #koru, #käsintehty, #riipus, #ametisti jne. Hashtageihin voi myös sisällyttää yrityksen nimen. Jos yrityksellä on käytössä jokin oma ainutlaatuinen hashtag, se kannattaa ehdottomasti lisätä yrityksen julkaisuihin.